Log in met je e-mailadres en je wachtwoord.

 

Joke schrijft over haar grootste ergernissen in het christelijke homo-debat. En naast drie ergernissen geeft ze ook drie tips. 'Iemand is niet gelijk helemaal van het padje als ie voor homoseksualiteit is. En iemand anders is niet gelijk stug en onaardig als ie tegen is. Beide kunnen voortkomen uit een oprechte en integere zoektocht naar het goede en de liefde.'

Er moet mij iets van het hart. Zoals het een rechtgeaarde andersgeaarde christen betaamd, volg ik redelijk de discussies in de kerken rond homoseksualiteit. Of nou ja ik volg af en toe iets, tot ik het niet meer trek. Dan wacht ik weer eens een weekje of wat en dan volg ik weer eens iets. En zo gaat dat vrij aardig. Het moment dat ik ‘het niet meer trek’ is als ik een uitspraak lees waar de nuance of de logica ontbreekt. Ik ben namelijk, zo moet u weten, gek op nuance en oeverloos begrip voor elkaar. En dan is het soms zo lastig in het midden, met loyaliteitsconflicten aan alle kanten. Goed, omdat ik hier nu toch een podium heb, als een ware Jan Mulder mijn grootste ergernissen in het christelijke homo-debat aan beide kanten.

1. Je mag het wel zijn, maar niet doen.

Ergens hoop ik dat dit een open deur is: dit kan niet. Keur het af, of keur het goed, en ga er niet tussen in zitten. Ben je ervan overtuigd dat homoseksualiteit fout is, dan is het 10e gebod erg duidelijk: gij zult niet begeren. En wat is homoseksualiteit als ‘zijn’ meer dan het begeren van die (eventuele) zonde? Ook de bergrede is hier heel duidelijk over: zonde begint met het willen van de zonde. Er staat nergens over een willekeurige zonde: o joh, prima als je je buurman in elkaar wil slaan. Je moet het alleen niet doen. Natuurlijk begint, ook als je het als zonde ziet, de oplossing bij het evangelie van acceptatie. Ik mag er zijn, ondanks. Maar dat is een ander verhaal.

2. God heeft mij nou eenmaal zo gemaakt en Hij wil dat ik gelukkig ben.
Nu heb ik overigens sowieso wat moeite met mensen die voor God spreken. Maar dat terzijde. Ik denk dat we als mens juist geen slachtoffer van onze verlangens zijn. We onderscheiden ons van dieren doordat we moreel besef hebben. Oftewel, we kunnen denken: he, ik wil dit, maar het is niet goed. Kom, ik doe het niet. Dat maakt ons mens, volgens mij. Ofwel: he, ik wil mijn buurman in elkaar slaan, laat ik het niet doen, want het is niet goed. Een van de eerste keren dat je dit in de Bijbel tegenkomt is als God Kaïn waarschuwt voordat ie Abel doodmept. Je hart is donker geworden jongen, kom weer naar het licht en doe het niet.

3. Bij twijfel niet doen.

‘Als je twijfelt of homoseksualiteit een zonde is, doe het dan maar niet. Dan zondig je in elk geval niet.’ Een gedachte die ik vaak tegenkom. Dit veronderstelt dat ‘niet doen’ de veiligste optie is als je niet zeker weet of het oké is. Maar is dat zo? Dat betekent dat je als mens en als christen mensen oproept tot een ongelofelijk moeilijke en eenzame taak. Dat betekent dat je afwijzing moet prediken, of je in heel moeilijke bochten moet wringen om dat niet te doen. Dat betekent dat je, als je het mis hebt, mensen misschien wel het mooiste dat God ze wilde geven laat onthouden. Is dat echt de veiligste optie?

Nounou Joke, je bent wel weer lekker op dreef he? Wat mag dan wel volgens jou? Dat zal ik even uitleggen.

1. Gesprek van hart tot hart. Eerlijk zijn over je gevoel en je innerlijke motivaties voor een bepaald standpunt. Daar wordt vervolgens je standpunt ook zuiverder van. Ook eerlijk zijn over je twijfels over je standpunt. Die stem, heel diep van binnen, die me nog wel eens vraagt of ik echt goed bezig ben. Heel belangrijk die serieus te nemen en te ontdekken waarvan uit die spreekt. Uit angst of uit liefde?

2. De hele Bijbel, je eigen geweten, je hele persoon en alles wat je geleerd hebt over goed en kwaad, zonde en liefde mee laten doen in het vraagstuk. Niet alleen die paar teksten. Stel jezelf de vraag: wat zijn kenmerken van liefde, wat van kwaad? Hoe voelt zonde, hoe voelt liefde? En wat is dit dan? Durf op zoek te zijn.

3. Laat elkaar een beetje zoeken en mag dat een beetje ontspannen? Wees niet direct boos. Iemand is niet gelijk helemaal van het padje als ie voor homoseksualiteit is. En iemand anders is niet gelijk stug en onaardig als ie tegen is. Beide kunnen voortkomen uit een oprechte en integere zoektocht naar het goede en de liefde. Vertrouw elkaars intenties een beetje.

Nou, dat wilde ik ff kwijt. Dag!

Gepubliceerd: 16 maart 2016
Joke Drewes

Ik ben een HBO-theologe die meer van vragen dan antwoorden houdt. Geloof in hoop en liefde. Ik houd van lezen, schrijven en gezelligheid en hoop je in deze blog een beetje mee te nemen in mijn leventje!


Ben je lid/kennismaker van CHJC? Dan kun je reageren op de blogs én andermans reacties lezen. Log daarom in met je e-mailadres en wachtwoord.
Klik hier om in te loggen

0
0
0
s2sdefault

Colofon

© 2018 auteursrechten beschermd

CHJC vereniging van christelijke homo's lesbiennes en biseksuelen
Postbus 14722
1001 LE Amsterdam
infolijn: 06-53234516
IBAN NL55 TRIO 0197746934
t.n.v. CHJC te Goes
Geregistreerd als vereniging bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40536702

fotoverantwoording

Volg CHJC op ...

 

web design:

Wij gebruiken 'cookies' voor navigatie en gebruiksgemak. We slaan geen data op van niet-ingelogde bezoekers.